Nyheder

Indberetninger af bivirkninger fra borgere løfter patientsikkerheden

Sundhedsstyrelsen slår i en ny analyse fast, at indberetninger om bivirkninger fra medicinbrugere og pårørende bidrager væsentligt til overvågningen af bivirkninger ved lægemidler.

"Ni års erfaring med indberetning fra medicinbrugere og pårørende har vist Sundhedsstyrelsen, at disse bidrager væsentligt både i kvantitet og kvalitet til den samlede indberetning af bivirkninger,« konkluderer Sundhedsstyrelsen i en rapport og fremhæver, at indberetningerne fra borgere generelt er veldokumenterede og giver værdifuld information, da de bidrager til et mere komplet billede af bivirkningerne ved et givent præparat.
 
Blandt andet adskiller de hyppigst indberettede bivirkninger fra borgerne sig fra andre grupper, da medicinbrugere hyppigst melder om hovedpine og træthed, mens læger i flest tilfælde melder om kvalme og feber og andre sundhedspersoner indrapporterer nerveskader og smerter på injektionsstedet. Blandt gruppen af farmaceuter er de hyppigste bivirkninger manglende effekt og svimmelhed.
 
Ligeledes er der forskel på hvilke præparatgrupper, der oftest optræder i indberetninger fra de forskellige grupper.

Antallet af indrapporteringer fra patienter og pårørende har de seneste fire år udgjort mere end 20 pct. af samtlige indberetninger.
Det er dog fortsat mest almindeligt, at læger står som afsender på bivirkningsrapporterne, og over den ni-årige periode har denne gruppe tegnet sig for 71,3 pct. af samtlige indberetninger, mens andre sundhedspersoner stod bag 8,7 pct. og farmaceuter 1,4 pct.
 
Sundhedsstyrelsen så dog gerne, at endnu flere patienter indberetter bivirkninger, og styrelsen har derfor sat gang i en spørgeskemaundersøgelse blandt borgere for at få klarlagt, hvad der motiverer medicinbrugere og pårørende til at melde medicinbivirkninger til myndighederne.

Læs analysen fra Sundhedsstyrelsen - klik her



Tilmeld Colitis-Crohn Foreningens nyhedsbrev - Klik her



Af CCF den 02/01/13



Landsgeneralforsamling 2024
Lørdag den 6. april 2024 kl, 12:30. ... Læs mere
Af CCF den 13/02/24

Nye telefontider
Sekretariatet har fået nye åbningstider ... Læs mere
Af CCF den 08/02/24

CCF Magasinet nr. 133
CCF Magasinet er nu på gaden ... Læs mere
Af CCF den 29/01/24

Vil du være CCF´s nye Sekretariatschef ?
...og vil du være med til at få sat Danmarks mest oversete folkesygdom på dagsordenen? ... Læs mere
Af CCF den 15/01/24

CCF's politiske mærkesager
CCF har formuleret sine politiske mærkesager, der rummer 12 anbefalinger til politikerne, så det danske samfund kan løfte niveauet for behandling af mennesker med tarmsygdomme ... Læs mere
Af CCF den 15/01/24

Glædelig jul
Colitis-Crohn Foreningen holder lukket mellem jul og nytår. ... Læs mere
Af CCF den 18/12/23

Sekretariet holder lukket
den 29. november til og med den 6. december pga. flytning ... Læs mere
Af CCF den 27/11/23

Colitis-Crohn Forenngen – patientforening for tarmsyge, OPTAGET i Danske Handicaporganisationer
Så nåede Colitis-Crohn Foreningen – patientforening for tarmsyge (CCF), endnu en milepæl på foreningens rejse. ... Læs mere
Af den 09/11/23

Styrket professionalisering af Hovedbestyrelsen
Vi er beærede over denne enestående mulighed for at styrke HB´s kompetencer og har store forhåbninger til det kommende samarbejde med Anne ... Læs mere
Af den 09/11/23

CCF Magasinet nr. 132
CCF Magasinet er nu på gaden ... Læs mere
Af CCF den 26/10/23

Sidste nyt

13/02/24
Lørdag den 6. april 2024 kl, 12:30. ... 
 
08/02/24
Sekretariatet har fået nye åbningstider ... 
 
Gå til nyhedsarkiv
member
member