Nyheder

Patientklagesystemet er væsentligt forbedret
 
Viser ny evaluering.
Patienterne har fået mulighed for dialogsamtaler, bedre klagemuligheder og lettere klageadgang, men sagsbehandlingstiden er stadig for lang.
Som patient i det danske sundhedsvæsen skal du have mulighed for at klage over din behandling, hvis det ikke gået efter hensigten. Og det skal helst gå så hurtigt og let som muligt.

Folketinget ændrede derfor i 2010 loven om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og den 1. januar 2011 blev Patientombuddet oprettet med blandt andet det formål at give patienterne bedre klagemuligheder og lettere klageadgang. Og nu viser en ny evaluering, der er udarbejdet af COWI, at patientklagesystemet er væsentlig forbedret med lovændringen.
Ikke alene har patienterne fået udvidet deres klagemuligheder, men indførelsen af den såkaldte dialogordning har også givet bedre muligheder for den enkelte patient til at gå i dialog med sundhedsvæsenet. 
Med dialogordningen bliver patienten tilbudt at gå i dialog med regionen med blandt andet det formål at få afklaret en misforståelse eller få en dybere forklaring på et forløb. Og opgørelser på området viser, at en del sager bliver afsluttet efter dialog. I 2013 blev 369 klager afsluttet efter dialog, og i 2014 var det i alt 511 sager, der blev afsluttet på den måde.

Og der er generelt grund til at være tilfreds med de resultater, som evalueringen viser, mener sundhedsminister Nick Hækkerup:
"Patienterne har fået flere klagemuligheder, de har fået mulighed for at gå i dialog om deres behandling, og medarbejderne i sundhedsvæsenet har fået bedre muligheder for at lære af fejl i behandlingsforløbet. Så det er klart en forbedring hele vejen rundt – både for patienterne og sundhedsvæsenet generelt".
Evalueringen viser også, at der er plads til forbedringer i patientklagesystemet. Sagsbehandlingstiderne er eksempelvis for lange.
"Patienter bør ikke vente unødigt lang tid på at få en klagesag behandlet. Derfor er Patientombuddet også i gang med at lave en handlingsplan, der blandt andet har til formål at få gjort sagsbehandlingstiderne kortere", siger Nick Hækkerup.

Som opfølgning på evalueringen vil sundhedsministeren invitere sundhedsordførerne fra Folketingets partier til et møde, hvor man skal drøfte, om der er behov for at justere patientklagesystemet.

Læs 'Evaluering af sundhedsvæsenets patientklagesystem' (PDF)

Fakta om evalueringen af sundhedsvæsenets patientklagesystem
Konsulentgruppen COWI har udarbejdet evalueringen for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Formålet med evalueringen har været at undersøge, om formålene med ændringerne af lov om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som trådte i kraft 1. januar 2011, er opfyldt, eller om der er områder inden for patientklagesystemet, hvor der er behov for justeringer.
Evalueringen bygger på en omfattende patienttilfredshedsundersøgelse og interview med udvalgte medarbejdere fra regionerne, Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen, Tandlægeforeningen, Danske Patienter, Forbrugerrådet Tænk, Danske Handicaporganisationer, patienter, Patientombuddet, Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Fakta: Hvad medførte lovændringen om et nyt klagesystem?
  • Mulighed for at klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, de såkaldte forløbsklager.
  • Ordning, hvor regionen tilbyder at gå i dialog med den enkelte patient.
  • Øget indstillingsret for forbruger- og patientrepræsentanter til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
  • Udvidelse af mulighederne for at klage over myndigheders manglende efterlevelse af visse patientrettigheder.
 
 
Af CCF den 15/04/15



Pressemeddelelse vedrørende TV 2 programmet " Kan man spise sig rask?"
Colitis-Crohn Foreningen må for det første præcisere at det at leve med Crohn eller Colitis, det er en kronisk sygdom, som desværre for mange af vores medlemmer er meget invaliderende, selv om de har prøvet både kostomlægninger, motion med mere. ... Læs mere
Af CCF den 05/01/18

EFCCA Magasin nr. 3 2017
Her kan du læse det seneste nummer af EFCCAs magasin ... Læs mere
Af CCF den 11/12/17

Ny Low FODMAP kogebog og udsalg
Ny Low FODMAP kogebog, samt udsalg i webshoppen! ... Læs mere
Af CCF den 07/12/17

Landsmødet i Kerteminde, d. 2.-3. september 2017
Hvert år i den første weekend i september mødes formænd og repræsentanter fra lokalbestyrelserne med hovedbestyrelsen til det årlige landsmøde. ... Læs mere
Af Anne Brosbøl-Ravnborg, Østjylland den 06/11/17

Tid til vaccination mod influenza og lungebetændelse
Når immunsystemet er nedsat, har du højere risiko for at få influenza og lungebetændelse ... Læs mere
Af CCF den 03/11/17

CCF Magasinet nr. 108
Det nye nummer af CCF Magasinet er nu på vej til din postkasse! ... Læs mere
Af CCF den 26/10/17

Vil du være en del af CCFs ungdomsgruppe
Vi starter en ny national ungegruppe. ... Læs mere
Af CCF den 12/10/17

Kursus for dig mellem 26 og 35 år
I weekenden den 4. - 5. november. ... Læs mere
Af CCF den 09/10/17

Du er ikke Alene! – Gratis foredrags aften
I samarbejde med Patientforeningerne Copa og CCF afholder Focuscare/ Eakin foredrags aften med Kongehusets tidligere livvagt Kim Wilsborg. Foredraget er gratis. ... Læs mere
Af CCF den 05/10/17

Se symptomerne: Kronisk tarmbetændelse kommer sjældent alene
Én diagnose kommer sjældent alene. Det er virkeligheden for personer med kronisk tarmbetændelse og andre auto­immune sygdomme. ... Læs mere
Af CCF den 05/09/17

Sidste nyt

05/01/18
Colitis-Crohn Foreningen må for det første præcisere at det at leve med Crohn eller Colit ... 
 
11/12/17
Her kan du læse det seneste nummer af EFCCAs magasin ... 
 
Gå til nyhedsarkiv
member
member