Nyheder

Patientklagesystemet er væsentligt forbedret
 
Viser ny evaluering.
Patienterne har fået mulighed for dialogsamtaler, bedre klagemuligheder og lettere klageadgang, men sagsbehandlingstiden er stadig for lang.
Som patient i det danske sundhedsvæsen skal du have mulighed for at klage over din behandling, hvis det ikke gået efter hensigten. Og det skal helst gå så hurtigt og let som muligt.

Folketinget ændrede derfor i 2010 loven om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og den 1. januar 2011 blev Patientombuddet oprettet med blandt andet det formål at give patienterne bedre klagemuligheder og lettere klageadgang. Og nu viser en ny evaluering, der er udarbejdet af COWI, at patientklagesystemet er væsentlig forbedret med lovændringen.
Ikke alene har patienterne fået udvidet deres klagemuligheder, men indførelsen af den såkaldte dialogordning har også givet bedre muligheder for den enkelte patient til at gå i dialog med sundhedsvæsenet. 
Med dialogordningen bliver patienten tilbudt at gå i dialog med regionen med blandt andet det formål at få afklaret en misforståelse eller få en dybere forklaring på et forløb. Og opgørelser på området viser, at en del sager bliver afsluttet efter dialog. I 2013 blev 369 klager afsluttet efter dialog, og i 2014 var det i alt 511 sager, der blev afsluttet på den måde.

Og der er generelt grund til at være tilfreds med de resultater, som evalueringen viser, mener sundhedsminister Nick Hækkerup:
"Patienterne har fået flere klagemuligheder, de har fået mulighed for at gå i dialog om deres behandling, og medarbejderne i sundhedsvæsenet har fået bedre muligheder for at lære af fejl i behandlingsforløbet. Så det er klart en forbedring hele vejen rundt – både for patienterne og sundhedsvæsenet generelt".
Evalueringen viser også, at der er plads til forbedringer i patientklagesystemet. Sagsbehandlingstiderne er eksempelvis for lange.
"Patienter bør ikke vente unødigt lang tid på at få en klagesag behandlet. Derfor er Patientombuddet også i gang med at lave en handlingsplan, der blandt andet har til formål at få gjort sagsbehandlingstiderne kortere", siger Nick Hækkerup.

Som opfølgning på evalueringen vil sundhedsministeren invitere sundhedsordførerne fra Folketingets partier til et møde, hvor man skal drøfte, om der er behov for at justere patientklagesystemet.

Læs 'Evaluering af sundhedsvæsenets patientklagesystem' (PDF)

Fakta om evalueringen af sundhedsvæsenets patientklagesystem
Konsulentgruppen COWI har udarbejdet evalueringen for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Formålet med evalueringen har været at undersøge, om formålene med ændringerne af lov om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som trådte i kraft 1. januar 2011, er opfyldt, eller om der er områder inden for patientklagesystemet, hvor der er behov for justeringer.
Evalueringen bygger på en omfattende patienttilfredshedsundersøgelse og interview med udvalgte medarbejdere fra regionerne, Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen, Tandlægeforeningen, Danske Patienter, Forbrugerrådet Tænk, Danske Handicaporganisationer, patienter, Patientombuddet, Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Fakta: Hvad medførte lovændringen om et nyt klagesystem?
  • Mulighed for at klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, de såkaldte forløbsklager.
  • Ordning, hvor regionen tilbyder at gå i dialog med den enkelte patient.
  • Øget indstillingsret for forbruger- og patientrepræsentanter til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
  • Udvidelse af mulighederne for at klage over myndigheders manglende efterlevelse af visse patientrettigheder.
 
 
Af CCF den 15/04/15



Privatlivspolitik
Læs CCF's privatlivspolitik ... Læs mere
Af CCF den 27/06/18

De Uovervindelige
De Uovervindelige er en tegneserie lavet af IBD patienter fra hele verden – til IBD patienter, deres familie og venner. ... Læs mere
Af CCF den 21/06/18

Kan man spise sig rask?
Crohns sygdom og colitis ulcerosa er kroniske sygdomme ... Læs mere
Af Christian Lodberg Hvas den 07/06/18

Debatmøde på årets Folkemøde
CCF er medarrangør af debat om personligmedicin ... Læs mere
Af CCF den 28/05/18

Toilet aftaler til festivaler og markeder
Med CCF’s toilet aftaler behøver du ikke at frygte lange toiletkøer! ... Læs mere
Af CCF den 25/05/18

Spørgeskema om behandlingsforløb
Spørgeskema om inddragelse i behandlingsforløbet. ... Læs mere
Af CCF den 23/05/18

De små patientforeningers paradoks
Små patientforeninger kan også drømme stort. Selvom man kan komme langt med frivillige ildsjæle er økonomien dog en konstant udfordring ... Læs mere
Af CCF den 09/05/18

Voksenkursus 2018
Den 21. - 23. september afholdes Voksenkursus ... Læs mere
Af CCF den 07/05/18

EFCCA Magasinet maj 2018
Her kan du læse det seneste nummer af EFCCAs magasin ... Læs mere
Af CCF den 02/05/18

Nyt website skal hjælpe patienter med tarmsygdomme
Tre af Danmarks eksperter i mave/tarmsygdomme har været med til at kvalitetssikre nyt website til patienter med kroniske, inflammatoriske tarmsygdomme (IBD). ... Læs mere
Af CCF den 01/05/18

Sidste nyt

27/06/18
Læs CCF's privatlivspolitik ... 
 
21/06/18
De Uovervindelige er en tegneserie lavet af IBD patienter fra hele verden – til IBD patie ... 
 
Gå til nyhedsarkiv
member
member